Elérhetőségek:
06-20/359-13-31
ring.istvan66@gmail.com



Motorkuli regisztráció



Veteránjármű-tulajdonosok, motorosok!

Évekkel ezelőtt barátaimmal azt tapasztaltuk, hogy a sokunk által kedvelt motorkerékpár utánfutóról, a Motorkuliról szinte semmilyen szakirodalom nem maradt fenn. Ez a kecses kis jármű szépségével és praktikumával nem csak a múlt, hanem a jelen közlekedésének is pótolhatatlan kiegészítője. Amit az is bizonyít, hogy a több mint 40 éve készült járműveket nem csak veterán motorkerékpárok vontatják az utakon. Az országban közlekedve többször láthatjuk, hogy különféle „mai” motorkerékpárok vontatmánya is a Motorkuli.

Pannonia TLF 1958 + Motorkuli
Pannonia TLF 1958 + Motorkuli

Hogy az eredet és a típus jellemzők tisztázhatóak legyenek, egy lelkes Pannoniás barátommal 2006-ban Motorkuli adatbázis készítéséhez kezdtünk. Az első lépés az volt, hogy különböző internetes oldalakon, illetve a veterán szaksajtóban közzétettük hirdetésünket, miszerint keressük a Motorkuli tulajdonosokat és megkérjük őket, küldjenek adatokat járműveikről. Örömmel számolhatok be arról, hogy a kezdeményezés sikeres volt.

A mai napig 161 Motorkuli került be a „nyilvántartásba”.

Ez köszönhető a lelkes Motorkuli tulajdonosoknak illetve a sok kedves ismerősnek, akik börzéken, találkozókon, parkolókban és ki tudja még hol fotózták a kis utánfutókat és juttatták el hozzám a képeket. Ma már tudjuk, melyik években gyártottak Motorkulit. Tisztázódott, hogy két típusban készítették, a típusok sajátosságai is egyre inkább körvonalazódnak. Nem is gondolná a felületes szemlélő, milyen sok apró eltérés tapasztalható a gumi torziós és a teleszkóp rugózású Motorkulik között. A tapasztalat szerint a gyártás során emelkedő sorrendben látták el alvázszámmal az elkészült példányokat. Az adatbázis szerint már majdnem pontosan tudjuk (8 db-on belül), hogy melyik alvázszámú volt az utolsó gumi torziós és melyik az első teleszkópos Motorkuli. Megközelítőleg kiderült, mikor váltottak a gyártók az osztott prizmáról az egy darabos, háromszög prizmára. Sajnos még mindig sok a talány, nem minden alkatrész azonosítható be tökéletesen.

Motorkuli 1968
Motorkuli 1968

Ahhoz, hogy az adatbázis még pontosabb, alaposabb lehessen, ismételten megkérek minden Motorkuli tulajdonost (azokat is, akik már küldtek adatot vagy fotót), hogy küldjön járművéről minél alaposabb illetve minél aprólékosabb, részletesebb fényképeket (több irányból, alulról, felülről, belülről és az adattábláról)!

Természetesen a Motorkuli adatbázisból semmi féle olyan információ nem kerül nyilvánosságra, amely felfedné a tulajdonosok kilétét. Sokan megkerestek már olyanok, akik segítséget kértek járművük restaurálásához. Természetesen legjobb tudásom szerint mindenkinek segítettem illetve segítek a jövőben is. A cél az, hogy minél több Motorkulit mentsünk meg a jövő számára.

Elérhetőségeim a Kapcsolat menüpontban megtalálhatóak.

Tisztelettel: Ring István